Marinka en ik hebben de unieke mogelijkheid gehad om bij meer dan 150 organisaties binnen te kijken.
Voor onze functie als Senior consultant en Trainer bij Mavim hebben wij organisaties in zeer korte tijd in beeld gebracht.
Waarom? Omdat wij deze input nodig hadden voor de implementatie van Mavim als tool.
In één werkweek bezochten wij afzonderlijk soms wel 4 verschillende organisaties! De grootte varieerde van multinational tot een MKB bedrijf. Van Rijksoverheid tot een kleine zorginstelling.
Dagelijks stelden wij organisaties vragen als:
- Wat doen jullie als organisatie?
- Wie zijn jullie klanten?
- Welke processen zijn er? Wat is jullie procesmodel?
- Welke systemen hebben jullie draaien en zijn ze verbonden met de processen?
- Wat doen jullie met de normen en wetten die voor jullie organisatie gelden?
- Welke rollen hebben jullie functionarissen?
- En vooral hoe is deze informatie met elkaar verbonden?
Deze informatie leerden wij snel en praktisch te ‘tekenen’ in ons hoofd. Dan wel als input te gebruiken om het in een tool als Mavim te zetten. Het zien van de verbanden tussen al deze onderwerpen werd steeds eenvoudiger. Door dit herhaaldelijk te doen, werden wij getraind in het snel doorgronden van een organisatie. We waren in staat snel de knelpunten en kansen voor verbetering te zien.
Na meer dan 10 jaar dit dagelijks te doen, beseften wij ons dat wij hiermee iets unieks in handen hadden:
* Kennis over de inrichting van groot aantal organisaties en een versnelde manier om organisaties in beeld te brengen.* Samen met onze passie ; het geven van trainingen en workshops heeft dit ervoor gezorgd dat wij 2 jaar geleden De Blauwe Fabriek zijn gestart.
En wat maakt ons dan uniek? “Er zijn toch veel consultants in jullie vakgebied?” Ja dat wel maar onze concullega’s focussen zich vaak op één organisatiethema en zijn minder gefocust op het totaalbeeld van alle organisatiethema’s bij elkaar.
Wij zijn vooral niet gefocust op één specifiek organisatiethema maar zijn in staat om snel en pragmatisch het totaalbeeld van de organisatie in kaart te brengen. Het totaalbeeld bestaat uit alle organisatiethema’s die gezamenlijk zorgen voor groei en verbetering!
“ Heeft een organisatie een totaalbeeld dan nodig? “. Jazeker! Zonder een gezamenlijk totaalbeeld kun je niet innoveren of blijvend verbeteren. Zonder inzicht blijft een organisatie gefragmenteerd werken. Programma’s en projecten worden herhaaldelijk gestart, de business en IT zijn niet goed op elkaar aangesloten, compliant zijn aan wet-en regelgeving is een lastige uitdaging en klantcontactmomenten zijn niet inzichtelijke en/of doorgevoerd in de interne organisatie.
En wat doen jullie dan nu precies? 😉
De Blauwe Fabriek levert het totaalbeeld van de organisatie door te werken met korte sprints en een direct resultaat. Meer weten? mail ons op hallo@deblauwefabriek.nl